Optimaal presteren én je goed voelen tijdens drukke periodes: zo doe je dat

Afgelopen maandag deelde ik op de Instagram account van Bureau Checklist een kijkje achter de schermen. Ik vertelde hoe het mij & het bedrijf vergaan is na een heftige periode: een break-up, verhuizing en alle zakelijke gevolgen van dien zorgden voor een burn out. Een term die ik nog steeds niet graag gebruik, maar helaas de enige term is die accuraat samenvat hoe ik mij voelde.

Ik deelde niet alleen de tegenslag, maar ook dat het inmiddels – stap voor stap – weer beter gaat. Dat ik beter voor mezelf en het bedrijf leer zorgen. Door eerder grenzen aan te geven, vaker iets leuks te doen – of gewoon even helemaal niets – en minder in de avonden en weekenden te werken.

Hebben we die drukke periodes niet allemaal?

Ja, natuurlijk! Sterker nog: er ligt er binnenkort weer één in het verschiet. In november en december zijn we allemaal druk. Druk om te zorgen dat we die doelen van 2019 halen, dat we alvast plannen maken voor 2020. Ondertussen zijn er de feestdagen, privé verplichten en eindejaarsborrels. Daarom was ik benieuwd hoe mijn volgers dit aanpakken: hoe zorg je ervoor dat je optimaal blijft presteren én je optimaal blijft voelen tijdens die drukke periodes?

Niet alleen waren de reacties op mijn persoonlijke verhaal hartverwarmend en lief: de tips stroomden binnen. Daarom besloot ik alle tips in één blog te gieten. Omdat het een goede reminder is. Omdat het helpt. Omdat je niet de enige bent.

Ere wie ere toe komt: al deze pareltjes hebben jullie te danken aan een groepje hele lieve, inspirerende mensen. Bij alle tips staat daarom een linkje naar hun Instagram account.

 

”The only thing to do with good advice is to pass it on. It is never of any use to oneself.”
– Oscar Wilde

 

“Juist in drukke periodes ook tijd nemen om naar buiten te gaan voor bijvoorbeeld een wandeling en zorgen dat je ook echt de tijd neemt voor een maaltijd. Dus niet vanachter je bureau. Moet zeggen dat het niet altijd lukt, maar het is wel een streven. En gewoon lief zijn voor jezelf en luisteren naar je lichaam. Rust is gewoon zo belangrijk, juist dan.”
@estherhuijsmans

“Ik neem elke ochtend 5 minuten de tijd om aan mezelf te vragen hoe het nu echt gaat en ook even te voelen hoe ik me nu echt voel.”
@sveavermeersch

“In drukkere periodes kies ik JUIST voor dingen die me gelukkig maken: pizza, gamen, buiten wandelen, geen verplichtingen.”
@businessbabesnl

“Don’t: net als ik gewoon doorduwen ‘want het duurt maar even’ en dus gewoon weer een stuk terugvallen… Do: meer tijd voor dingen plannen dan je denkt nodig te hebben (want we schatten vaak dat we korter bezig zijn met werk dan daadwerkelijk het geval is), zonder schuldgevoel nee zeggen, je aan jouw schema houden in plaats van dat van een ander en hulp zoeken voor dingen die valkuilen blijven.”
@jaxxenco

“Ik let ook heel goed op en neem gas terug als ik voel dat de rek eruit dreigt te gaan, waar ik voorheen het elastiekje liet knappen en er een knoopje in legde. Balans is de sleutel in combinatie met lief kunnen zijn voor jezelf. De wereld draait toch wel door, dus je kunt het voor jezelf maar beter zo comfortabel mogelijk maken.”
@bregblogt

“Mijn tip? Hulp inschakelen. Dat is iets wat heel lastig is (moet ik dat dan echt uitbesteden?), maar het zorgt er ook voor dat je het niet meer alleen hoeft te dragen. Als je dan down bent, heb je iemand die je weer verder kan helpen. Zorg in ieder geval dat je met je klanten communiceert. Hoe lastig dat soms ook is. Weten dat het nu niet lukt is beter dan dat ze niet weten dat het niet lukt.”
@letsgetittogethernl

“Klinkt gek, maar vooral gezond eten is een groot goed. Door drukte ben je snel geneigd makkelijk te eten, maar makkelijk is vaak ongezond en ongezond heeft echt een grote invloed op je gestel, op je staat van zijn. En wees je vooral bewust wat voor jou werkt in je staat van zijn snel positief te krijgen. Voor mij is dat wandelen met de hond en spelen met de kinderen, voor een ander is dat misschien de juiste gezelschap of een tof lied.”
@clean_select_schoonmaakbedrijf

“Mijn man is overspannen geweest en hij heeft geleerd te relativeren. Kan hij het oplossen? Dan is het geen probleem. Kan hij het niet oplossen, dan kan een ander dat wel. Oftewel; ook geen probleem. Het leren loslaten was bij hem noodzakelijk om in een rustig vaarwater te komen. Ik merk zelf door veel te praten (lees koffie drinken in de stad) dat ik mijn hoofd leeg kan maken. Even eruit en gewoon niets doen is heel veel waard.”
@dapph_design

“Af en toe een stapje terug of inderdaad even niet stappen. Jezelf en je bedrijf een spiegel voor blijven houden en er ook in kijken en zien.”
@latouchemagiquenl

Mijn eigen advies

Wees eerlijk tegen jezelf. Stop met zeggen: “Ik doe dit project nog en als dát voorbij is, dán ga ik voor mezelf zorgen”. Dat ga je niet doen, want daarna komt er weer een – ongetwijfeld fantastisch – nieuw project. Voor jezelf zorgen is het allereerste op je to do list, each and every day. Want als jij omvalt, valt je bedrijf ook om. Of eigenlijk: dan valt alles om. Jij bent jouw nummer één prioriteit. Altijd.

Ook interessant voor jou: