Heb jij jouw lange termijn visie in beeld?

Ik zal eerlijk tegen je zijn: dat was bij mij heel lang niet het geval. Zoals – denk ik – wel meer mensen, “rolde” ik min of meer het ondernemerschap in. Ik had een tijdelijke fulltime opdracht in loondienst en toen dat op zijn einde liep, kwamen er ineens opdrachten als ondernemer mijn kant op. Uiteenlopend van teksten schrijven, tot social media kanalen draaien. De cliché quote van Pippi Langkous was destijds het motto: “Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.” Ik schreef me in bij de Kamer van Koophandel en ineens was ik ondernemer. Help!

WordPress websites bouwen

Steeds meer werd ik getrokken naar dat wat ik nu nog steeds doe: WordPress websites bouwen voor vrouwelijke ondernemers. Maar echt een pro durfde ik mezelf nog niet te noemen. Ik plaatste een oproep in de Facebookgroep Ambitieuze Meisjes en stelde voor om voor starters websites te bouwen om mijn portfolio op te bouwen. Win-win dacht ik: die starters hebben voor een heel klein budget een website en ik kan mijn portfolio opbouwen – terwijl ik in ieder geval iéts verdien – met échte klanten. Dat werkte. Mijn eerste opdrachten waren een feit en hoewel ik omgerekend per uur misschien 2,50 verdiende was ik ontzettend trots. Dat is de start van wat mensen nu kennen als Bureau Checklist: webdesign- en development bureau voor vrouwelijke ondernemers.

Een sparringspartner voor andere ondernemers

Achteraf gezien is dat ondernemerschap écht geen toeval. Ik kom uit een ondernemersgezin: mijn vader heeft vanaf zijn 16e nooit meer in loondienst gewerkt en was áltijd bezig met nieuwe ideeën als ondernemer. Ik heb nooit bewust gedacht: “Goh, dát wil ik later ook!”. Maar, ik denk dat er iets gebeurd in je mindset als je opgroeit in zo’n gezin. Dat je anders kijkt naar werken in loondienst of naar geld an sich en dat je op sommige vlakken creatiever wordt in je ideeën.

Omdat dat zo ingebakken zit, geef ik dat per ongeluk ook mee aan mijn klanten. Het gebeurd zelden dat ik “zomaar” een website maak. Al tijdens de eerste afspraak neem ik jouw bedrijf met je door. Je huidige plannen, maar ook de toekomstplannen. Hoe zit alles nu in elkaar? Kan het efficiënter? Beter geautomatiseerd? Rendabeler? Ik stel me standaard op als sparringspartner. Niet omdat ik dat altijd graag wil: mijn hoofd werkt zo. Los daarvan: om niet alleen mooie, maar ook winstgevende websites te maken, is het van belang om mee te kunnen denken met je klant en te weten waarom je dingen aan het doen bent.

Voor een ander is het makkelijker

Maar, zoals altijd: voor een ander dingen uitvogelen is een stuk makkelijker dan voor jezelf. Omdat ik zonder enige voorbereiding of plan begon als ondernemer, liep ik altijd achter de feiten aan. Zo lanceerde ik de Bureau Checklist website 5(!) maanden na de start van het bedrijf, kwam ik er met mijn boekhouder recent achter dat mijn 21-jarige zelf géén flauw idee had dat op facturen factuurnummers horen te staan en toen het aantal klanten ineens door het dak ging een jaar geleden, was ik daar niet op voorbereid. Er waren geen systemen, fatsoenlijke projectplanningen: geen overzicht. De berg met taken die al gedaan hadden moeten zijn werd groter en ik steeds bezorgder. Hoe moest ik dit aanpakken?!

Zorg dat je niet alleen focust op de korte termijn

Let me be honest: ik heb het in het afgelopen jaar misschien wel meer fouten gemaakt als ondernemer dan goed is voor een bedrijf, of een mens. Ik struggelde met een burn-out die ik als ondernemer niet wilde erkennen (geen tijd voor) en probeerde “gewoon” door te gaan. Laten we het er op houden dat ik inmiddels weet dat dat niet helemaal is hoe het werkt, haha. Ik ging onderuit, misschien wel 100 keer. Maar ik leerde er ook gigantisch veel lessen door. De waardevolste: zorg dat je niet alleen focust op de korte termijn, maar ook zorgt voor een gedegen lange termijn plan.

Dat lange termijn plan zorgt ervoor dat je houvast hebt. Dat je makkelijker goede beslissingen kunt maken voor jou en je bedrijf. Dat je weet waar je naar toe gaat en hoe je daar kunt komen. Dat lange termijn plan hoeft niet te zijn: over X jaar wil ik 1.000.000 euro op mijn rekening hebben. Het kan ook zijn: over een paar jaar wil ik misschien wel moeder worden en dat wil ik niet meer zelf constant werkdagen van 10 uur maken. Als er dan kansen op je pad komen weet je precies wat wel en niet past bij jouw plannen.

Mijn lange termijn plan

Je snapt: ik had deze blog niet geschreven, als ik niet zelf recent die lange termijn plannen had bedacht en aangescherpt. Zo weet ik inmiddels dat ik als ik mag kiezen méér een ondernemer ben, dan een webdesigner- en developer. Sure, in dat laatste ben ik goed, maar het is alles daar omheen waar ik mijn bed voor uit kom. Klantcontacten, verhalen horen, vertalen én vertellen. Meegroeien met waardevolle partners en bedrijven. Eindeloze mogelijkheden die ik iedere dag mag ontdekken: voor mezelf én voor mijn klanten. De mogelijkheid om anderen te helpen en te inspireren. That’s what’s putting me on FIRE.

Maar: je gaat toch niet stoppen met websites bouwen? Nope, no worries. Voorlopig zéker niet. Maar, ik ga wel veranderingen doorvoeren, anders werken en een deel van de focus verleggen. Dit zijn de plannen in een notendop:

1. Terug naar de startersmarkt

Als je Bureau Checklist actief volgt op Instagram, heb je de eerste stap in dit lange termijn plan van de week al voorbij zien komen: de website checklist. Zo niet? Dan kun je hem hieronder nog een keer bekijken. Toen ik Bureau Checklist ooit begon was ik verliefd op de energie van de startersmarkt. De onbegrensde mogelijkheden, het lef en de dromen: ik word er nog steeds blij van. Maar, met de groei van het bedrijf, groeiden ook de tarieven en hoewel ik daar volledig achter sta, creëerde het ook een gat met die startersmarkt die ik nou juist zo leuk vindt. Daarom besloot ik twee vliegen in één klap te slaan: terug naar die markt die ik zó leuk vind & méér passief inkomen creëren. Op die manier blijft er meer tijd en geld over om uit te besteden waar ik zelf niet meer blij van wordt óf om simpelweg wat vaker stil te gaan staan en een volgende burn-out te voorkomen en dat allemaal terwijl ik weer meer mag doen wat ik leuk vind.

Checklist website | Zelf jouw website bouwen in 9 stappen

 17,00 excl. BTW

Een checklist om zélf jouw website te bouwen met 9 punten, aangevuld met onze beste tips & tricks. Zo creëer jij een duidelijk stappenplan voor jezelf en weet je zeker dat jij overal aan denkt! De checklist bestaat uit 26 pagina’s en bevat per onderwerp één of twee pagina’s met informatie. Niet in moeilijke technische termen, maar in Jip & Janneke zodat iedereen met de checklist kan werken. Met deze checklist wordt zelf die website bouwen easy peasy lemon squeezy. De checklist ontvang je per mail, nadat je jouw order hebt afgerekend.

 

Loop je onverhoopt tóch vast bij het bouwen of onderhouden van jouw website? Of wil je nog meer leren? Bij aanschaf van de checklist, krijg je 10% korting op onze strippenkaarten.

 

Deze checklist is de eerste, maar niet de laatste. Het uiteindelijke aanbod voor starters ga ik uitbreiden naar in ieder geval drie checklists & drie online mini trainingen. Dit aanbod is er op gericht om voor betaalbare prijzen tools aan te bieden die het als starter veel makkelijker maken om wel zélf dingen te kunnen doen, maar zonder de frustratie van uren lang Googelen en “handen-in-het-haar” momenten. En, wat betreft dat passieve inkomen: sinds kort ben ik me ook actiever bezig aan het houden met affiliate marketing via – onder andere – bol.com. Deze blog over de 10 mustreads voor elke vrouwelijke ondernemer bijvoorbeeld, is samengesteld op basis van de tips van mijn Instagram volgers en bevat voor elk boek een link naar bol.com.

2. Meer focus op bestaande klanten

Nieuwe klanten binnen halen is altijd fijn én een enorm compliment, maar op de lange termijn wil ik vooral langdurige, waardevolle samenwerkingen creëren. Daarom gaat een deel van de focus die nu ligt op acquisitie, naar de bestaande klanten. Hoe kan ik voor hen dingen beter, fijner, efficiënter of toffer inrichten? Daarvoor zijn de eerste stappen al gezet, maar er liggen ook een hoop ideeën klaar om te implementeren. Meer hierover zal ik later delen, als deze stap verder is uitgewerkt en doorgevoerd.

3. Betere structuren, planningen en communicatie

Samen met Lindsay Arts van Get it together, implementeer ik nieuwe systemen waar niet alleen mijn klanten, maar ook ikzelf profijt van hebben. Zo zijn we een nieuw systeem aan het uitrollen voor de strippenkaarten, worden voor alle A tot Z trajecten projectplanningen gemaakt en is er een aparte mailbox voor administratieve en planningsgerichte vragen waar ik niet meer zelf mijn hoofd over hoef te breken. Dit zijn de systemen die er vorig jaar al hadden moeten zijn om alles in goede banen te kunnen leiden, but little did I know. Destijds dacht ik dat ik alle informatie van 20 klanten prima in mijn hoofd kon bewaren: lekker ambitieus, maar totaal niet realistisch. Gelukkig is dat al lang niet meer de gang van zaken, maar er is altijd ruimte voor verbetering en die ruimte: die gaan we optimaal benutten.

 

“Strategy is a fancy word for coming up with a long-term plan and putting it into action.”

Ook interessant voor jou: